2008. április 12., szombat

Anyák napjára

Rating:★★★★★
Category:Other



Anyák napja - Köszöntő

"Forró dobogását, Hallod-e szívemnek? Minden dobbanása
Azt mondja: szeretlek. Szeretlek szívemnek
Tiszta szent lángjával, Igaz szeretettel, Gyermeki hálával.
Drága neved napján Im, elédbe állok… A legjobb anyának
Minden jót kívánok."

Takács Irén: Az édesanya (idézet)

Ha beteg vagy, fáradt,
És ha gyötör a bánat,
Betakar, vigasztal,
Megveti az ágyad.
Szeresd ezért nagyon
Az édesanyádat!


Története:
Az anyák napja világszerte ünnepelt nap, melyen az anyaságot ünnepeljük.
Magyarországon ez a nap május első vasárnapjára esik, de több országban
május második vasárnapján ünneplik.

Az anyák megünneplésének története az ókori Görögországba nyúlik vissza.
Akkoriban tavaszi ünnepségeket tartottak Rheának az istenek anyjának, és
vele együtt az édesanyák tiszteletére. A történelem során később is voltak
olyan ünnepek, amikor az anyákat is megköszöntötték.

Az Egyesült Államokban először 1872-ben ünnepelték meg Bostonban az
anyák napját, míg Magyarországon 1925-ben a Magyar Ifjúsági Vöröskereszt
tartotta az első ünnepet, a májusi Mária-tisztelet hagyományaival
összekapcsolva. 1928-ban már miniszteri rendelet sorolta a hivatalos iskolai
ünnepélyek közé az Anyák napját.

Anya az a személy, aki össze tartotta és tartja ma is a családot,
akinek a jelenléte, gondoskodása életünk része, aki meghallgat,
aggódik miattunk, aki őszintén örül sikereinknek, aki mindent
megbocsát, és akihez mindig visszatérhetünk.



Dsida Jenő: Hálaadás

Köszönöm Istenem az édesanyámat!
Amig ő véd engem, nem ér semmi bánat.
Körülvesz virrasztó áldó szeretettel,
Értem éjjel-nappal dolgozni nem restell.

Áldott teste, lelke csak érettem fárad,
Köszönöm Istenem az édesanyámat!
Köszönöm a lelkét, melybol reggel, este
imádság száll Hozzád, gyermekéért esdve.

Köszönöm a szivét, mely csak értem dobban
itt e földön senki sem szerethet jobban!
Köszönöm a szemét, melybol jóság árad,
Istenem köszönöm az édesanyámat!

Te tudod, Istenem milyen sok az árva,
Aki oltalmadat, vigaszodat várja.
Leborulva kérlek: gondod legyen rájuk,
Hiszen szegényeknek nincsen édesanyjuk!

Vigasztald meg őket áldó kegyelmeddel,
Nagy-nagy bánatukat takard el, temesd el!
Áldd meg édesanyám járását-kelését,
Áldd meg könnyhullatását, áldd meg szenvedését!

Áldd meg imádságát, melyben el nem fárad,
Áldd meg két kezeddel az édesanyámat!
Halld meg jó Istenem, legbuzgóbb imámat:
Köszönöm, köszönöm az édesanyámat!



Mészáros Piroska: Köszöntő

Anyukám jó reggelt, Így köszönt a lányod,
Nyílnak már a réten tarkaszín virágok.

Úgy ver most a kis szívem, kalimpál, mint motor,
Kislányod helyett beszéljen a csokor.

Árkon át futottam, néked hogy kinyíltan
Anyák ünnepére köszöntőül hozzam.



Egy csokor színes szó,
mint egy csokor virág
fogadjátok tőlünk,
kedves Édesanyák!



Édes, kedves nagymamácska anyák napja van ma. Olyan jó, hogy anyukámnak, apukámnak is van édesanyja. Reggel mikor felébredtem az jutott eszembe, vegyek csokrot mind a két kezembe. egyik csokrot neked szedtem odakint a réten, te is sokat fáradoztál évek óta értem. Kimostad a ruhácskámat, fésülted a hajamat, jóságodat felsorolni kevés lenne ez a nap. Köszönöm, hogy olyan sokat fáradoztál értem és hogy az én jó anyámat/ apámat felnevelted nékem!



Édesanyám, anyáknapja
ünnep kis szívemnek,
hosszú verset nem tudok még,
inkább megölellek.



Ágh István: Virágosat álmodtam

Édesanyám,
virágosat álmodtam,
napraforgó
virág voltam álmomban,
édesanyám,
te meg fényes nap voltál,
napkeltétől
napnyugtáig ragyogtál.



Blaskó Mária: De jó annak

De jó annak kinek van még Édesapja, Anyja.
Az életben bármi éri, nincsen elhagyatva.

Hogyha beteg, a jó anya virraszt ágya mellett,
Hogyha bántják, a szülei védelmére kelnek.

Ha bajban van segít neki Édesapja,Anyja,
Ha szomorú, szüleitől meg lesz vígasztalva.

Míg legalább egy szülőd él, addig még jó néktek...
Isten adjon a szülőknek hosszú-hosszú éltet!



Petőfi Sándor: Fekete kenyér

Miért aggódol, lelkem jó anyám?
Hogy kenyeretek barna, emiatt?
Hisz meglehet, ha nincs idehaza,
tán fehérebb kenyérrel él fiad?
De semmi az! Csak add elém, anyám,
bármilyen barna is az a kenyér!
Itthon sokkal jobb izű énnékem
a fekete, mint máshol a fehér!
(Szalkszentmárton, 1845)



Létay Lajos: Édesanyámnak

Ha csak egy virág volna,
én azt is megkeresném,
ha csak egy csillag gyúlna,
fényét idevezetném.

Ha csak egy madár szólna,
megtanulnék a hangján.
Ami csak szép s jó volna
édesanyámnak adnám.



Donászy Magda: Nagyanyónak

Édes-kedves Nagyanyókám!
Anyák napja van ma!
Olyan jó, hogy anyukámnak
is van édesanyja.
Reggel mikor felébredtem
az jutott eszembe,
anyák napján legyen virág
mind a két kezembe.
Egyik csokrot neked szedtem,
odakünn a réten,
Te is sokat fáradoztál
évek óta értem.
Kimostad a ruhácskámat,
fésülted a hajamat,
jóságodat felsorolni
kevés lenne ez a nap.
Köszönöm, hogy olyan sokat
fáradoztál értem,
és hogy az én jó anyámat
felnevelted nékem.



Donászy Magda: Anyáknapja van ma

Üres a kis csóka fészek
Egy májusi reggel.
Az öt vidám csókagyerek
Tán világgá ment el.

Csóka mama szivdobogva
Keresgette őket,
De nem látták sem a nyuszik,
Sem a fürge őzek.

Jönnek! Szólt a kakukk,
Ki a legmesszebbre látott,
Kis csőrében mindegyik hoz
Egy-egy szál virágot

Hol voltatok? Szólt az anyjuk,
S megcsuklik a hangja.
Neked hoztunk virágot,
Mert ma van anyák napja.



Donászy Magda: Anyák napján

Tavaszodik, kis kertemben
kinyílik a tulipán.
Ragyognak a harmatcseppek
anyák napja hajnalán.

Kinyílott a bazsarózsa,
kék nefelejcs, tulipán,
neked adom anyák napján,
édes-kedves anyukám.



Létay Lajos: Édesanyám, mit segítsek?

Édesanyám mit segítsek?
Cukrot törjek? Hozzak lisztet?
Megpörköljem tán a kávét?
Elszaladjak hagymaszárért?

Neked száz és száz a dolgod,
mig ebédünk egybehordod;
mig az asztal megterítve,
csak te fáradsz, te s megint te!

Ámde én nem hagylak téged,
tétlen mint is nézhetnélek?
S épp ma van lám neved napja,
hát igy üld meg, mosogatva?

Édesanyám, mit segítsek,
hogy ne fáradj, légy mind frissebb?
Megtennék én mindent érted,
minden gondtól kimélnélek.
Hogy vidáman élj sokáig,
s ifjan lásd meg unokáid.



Mécs László: A királyfi három bánata

Amikor születtem, nem jeleztek nagyot
messiás-mutató különös csillagok,
csak az anyám tudta, hogy királyfi vagyok.
A többiek láttak egy siró porontyot,
de anyám úgy rakta rám a pólyarongyot,
mintha babusgatná a szép napkorongot.

Maga adta nékem édessége teljét,
úgy ajándékozta anyasága tejét,
hogy egyszer földnek bennem kedve teljék.
Isten tudja, honnan, palástot keritett,
aranyos palástot vállamra teritett,
fejem fölé égszin mosolygást deritett.

Ma is úgy foltozza ingemet, ruhámat,
ma is úgy szolgál ki, főzi vacsorámat,
mint királyi ember királyi urának.
Amerre én jártam, kövek énekeltek,
mert az édesanyám izent a köveknek,
szive ment előttem előre követnek.

Amig ő van, vigan élném a világom,
nem hiányzik nekem semmi a világon,
három bánat teszi boldogtalanságom.
Az egyik bánatom: mért nem tudja látni
egymást a sok ember, a sok-sok királyfi,
úgy, ahogy az anyjuk tudja őket látni?

A másik bánatom: hogyha ő majd holtan
fekszik a föld alatt virággá foszoltan,
senki se tudja majd, hogy királyfi voltam.
Hogyha minden csillag csupa gyémánt volna,
minden tavaszi rügy legtisztább gyöngy volna:
kamatnak is kevés, nagyon kevés volna.

Hogyha minden folyó lelkemen átfolyna
s ezer hála-malom csak zsoltárt mormolna,
az én köszönetem igy is kevés volna.
Hogyha a föld minden szinmézét átadom,
az o édességét meg nem hálálhatom,
ez az én bánatom, harmadik bánatom.



Ratkó József: Zsoltár

Az anyák halhatatlanok,
csak testet, arcot, alakot
váltanak; egyetlen halott
sincs közülük; fiatalok,
mint az idő. Újra születnek
minden gyerekkel; megöletnek
minden halottal – harmadnapra
föltámadnak, mire virradna.

Adassék nekik gyönyörűség,
szerelmükért örökös hűség,
s adassék könny is, hogy kibírják
a világ összegyűjtött kínját.



Nadányi Zoltán: Anyu

Tudok egy varázsszót,
ha én azt kimondom,
egyszerre elmúlik
minden bajom, gondom.
Ha kávé keserű,
ha mártás savanyú,
csak egy szót kiáltok,
csak annyit, hogy: anyu!
Mindjárt porcukor hull
kávéba, mártásba,
csak egy szóba került,
csak egy kiáltásba.
Keserűből édes,
rosszból csuda jó lesz,
sírásból mosolygás,
olyan csuda-szó ez.
"Anyu, anyu! Anyu!"
hangzik este-reggel,
jaj de sok baj is van
ilyen kis gyerekkel.
"Anyu! Anyu! Anyu!"
most is kiabálom.
Most semmi baj nincsen,
mégis meg nem állom.
Csak látni akarlak,
anyu, fényes csillag;
látni, ahogy jössz, jössz,
mindig jössz, ha hívlak.
Látni sietséged,
angyal szelídséged,
odabújni hozzád,
megölelni téged.



Csorba Piroska: Mesélj rólam

Mesélj anya,
milyen voltam,
amikor még kicsi voltam?
Az öledbe hogyan bújtam?
És tehozzád hogyan szóltam,
amikor nem volt beszédem?
Honnan tudtad, mit kívánok?
Megmutattam a kezemmel?

Mesélj rólam!
Hogy szerettél?
Engem is karodba vettél,
meleg tejeddel etettél?
Akárcsak a testvéremet?
Gyönyörködtél akkor bennem?
Úgy neveztél: kicsi lelkem?

És amikor még nem voltam,
a hasadban rugdalóztam,
tudtad-e, hogy milyen leszek,
milyen szépen énekelek?
Sejtetted, hogy kislány leszek?

Mesélj anya,
mesélj rólam
Milyen lettem,
amikor már megszülettem?
Sokat sírtam
vagy nevettem?
Tényleg nem volt egy fogam sem?

Ha én nem én lettem volna,
akkor is szerettél volna?



"Csak látni akarlak,
Anyu, fényes csillag,
látni, ahogy jössz, jössz,
mindig jössz, ha hívlak.

Látni sietséged,
angyal szelídséged,
odabújni hozzád,
megölelni téged."
(Nadányi Zoltán)



Kádár János: Anyáknak

Édesanyám, anyám, anyácskám,
menedékem, kedvem, szép orcám,
víg napom, csillagom, virágom,
fogadd el szerényke virágom.

Édesanyám, anyám, anyácskám,
anyukám, édesem, jó mamám,
kenyerem, illatom, virágom,
fogadd el szerényke virágom.

Édesanyám, anyám, anyácskám,
anyukám, édesem, jó mamám,
menedékem, kedvesem, szép orcám,
víg napom, csillagom, virágom.

Kenyerem, illatom, virágom,
fogadd el szerényke virágom:
ha megteszed én is virágzom.
Ha megteszed én is virágzom.



Varga Erzsébet: Fohász Édesanyámért

Hozzád száll fohászom,
minden este, reggel,
gyermek-imádságom,
Úr Jézus, fogadd el!

Tárd ki áldó kezed
édesanyám felett;
segíts nekem is, hogy
engedelmes legyek!



Varga Erzsébet: Anyák napi köszöntő

Virágcsokor a kezemben,
szeretet van a szívemben.
Csordultig van az örömöm,
édesanyámat köszöntöm.

Kis szívemből azt kívánom,
hogy sok boldog napot lásson,
teljesüljön imádsága,
az Úr Jézus bőven áldja!



"Hogyha most tanulnék írni,
és ha megint tudnék sírni,
talán megfogadnám jó anyám szavát."
(Gemini)



"Anyámnak nem gyújtottam gyertyát.
A fényt nem lehet megvilágítani."
(Szabó Magda)



"Szeretetük átlát a hegyeken, hétmérföldes csizmával lépked
a szeretetük, s egy léghajót elkormányoznak a
szeretet erejével, ha rajta utazik gyermekük."
(Örkény István)



"Adhat Isten néked kincset, gazdagságot,
Rubintokat és gyémántot, márvány palotát,
Adhat pénzt, ragyoghat rajtad drága ékszer,
Csak egyet nem adhat kétszer,
Édes jó anyát."
(Honthy Hanna)



Anyák napi meglepetések:

Többféle alapanyagból - papírból, filcből - változatos módszerrel: dekupázsolással, gyöngyözéssel és hímzéssel dolgoztunk.



A gyerekek körében is kedvelt kézműves alapanyagból, a filcből három, különböző nehézségű ajándéktárgyat is készítettünk: egy cserepes virágnak filcből „kaspóruhát” varrtunk, amit színes gyöngyökkel és flitterekkel hímeztünk ki.



A karton és filc párosításával gyorsan összeállítható szív alakú képkeretet is flitterekkel díszítettük, egy filccsíkot pedig kigyöngyöztünk, és karkötő lett belőle.

Mivel színes papírlapok mindig vannak kéznél, melyek számtalan módon felhasználhatók, ezekből is ajánlunk néhány meglepetést. A gyerekek szeretnek vágni, ragasztani, hajtogatni, így biztosan örömmel látnak neki a kis virág- és ajándékkísérő kártyáknak, a mozaik technikával készített papírszívnek vagy a legyezőszerűen hajtogatott papírvirágoknak, amik egy dobozkán virítanak.



Az ajándékkísérőket a kicsik percek alatt összeállíthatják szép kartondarabokból, néhány jól megválasztott kiegészítővel (flitterszívekkel, matricavirágokkal, zsinórokkal).
A dekupázsolás alapfogásait már sok gyerek ismeri, így mindegyikük ügyességéhez mérten választhat az így készülő ajándékok közül.

A csokorba vagy cserepes virág mellé tűzhető, rózsás szalvétával borított, pálcás hungarocell szívecskék gyorsan elkészülnek, a nagyméretű szalvétavirággal díszített süteményes doboz már időigényesebb meglepetés.



Az ötleteink alapján kiválasztott ajándéktárgyakat a nagyobb gyerekek egyedül is, a kisebbek pedig egy kis segítséggel könnyen elkészíthetik.
(Az ötletek a Praktika magazinból vannak)


Anyák Napja

"Ma már tudom...
Anya egyetlen egy adatik.
Talán iszik, ver, szóval s tettel tipor, megalázón elhajít.
Mi elhagyjuk őket, megvetve gyűlöljük, ki életet adott.
Míg mellettünk van, nem tudjuk, milyen, ha már nincs....
De talán változtathatunk...
Merd kérdezni, hogy miért, s hogyan tovább?
Merj mellé állni, felkarolni, kezét fogni, s mint egy beteg gyermeket, gyógyítani, ápolni.
Hisz Ő is ember... mint Te vagy Én, gyarló s tökéletlen lény.
Mert ítélkezni nincs jogod. Te sem vagy különb, ugye tudod?!
Gyermekként, ha elestél... fel ki segített?
Te tudod a legjobban, hogy anyád, legyen bár nevelő vagy édes, melleted állt, segített s féltett.
Lehet most rajtad a sor...
Állj elibe! Mondd, hogy anyám, szeretlek! Én örködöm feletted."



Pesterzsébeti iskolák vöröskeresztes csoportjai által felállított szobor az Édesanyák tiszteletére (1933)



Nicolas Poussin: Salamon ítélete, 1649. (
Olaj, vászon. Louvre, Párizs)


A híres bibliai történet drámai megjelenítése. Kétfelé kell vágni a gyermeket, szólt Salamon. Fele az egyik asszonyé, fele a másiké. Az ál-anya helyeselte ezt, de az igazi könyörgött, hogy ne vágják ketté a gyermeket, legyen inkább a másik asszonyé.

13 megjegyzés:

  1. Kedves Zsuzsa!
    Ez gyönyörű!:) Köszönöm!

    VálaszTörlés
  2. Nagyon nagyon szépek, sokat nem is ismertem közülük.
    Ez a mi kedvencünk:
    Ha gyerek kedvébe jársz,
    A mennyeknek kaput társz.
    Ha egy kicsinynek otthont adsz,
    Az égi országba juthatsz.
    S ha egyet világra hozol,
    A Megváltóhoz tartozol.
    (John Masefield)

    Szeretettel, Bea

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm szépen Mindnyájatoknak! Nagyon jól esett a kedves szavakat olvasni!
    Kedves Bea, ezt az idézetet elmentem a Blogomba, mert nagyon szép,
    és én nem találkoztam még vele idáig!

    VálaszTörlés
  4. Köszönöm én is, örülök, hogy tetszett.

    VálaszTörlés
  5. Gratulálok nagyon szép és tartalmas az oldalad. Pár dalt elvittem, köszönöm szépen! Heike

    VálaszTörlés
  6. Nagyon szívesen! Köszönöm, a kedves szavaidat!

    VálaszTörlés
  7. Találtam egy oldalt, sok - sok ötlettel, még elkészülhet Anyák napjára:)

    http://kreativkozpont.hu/alkalom/anyak-napja

    VálaszTörlés